World Health Organisation
WHOs riktlinjer är att barn under två år inte ska använda skärmar och att barn mellan två och fem år max ska spendera en timme framför skärmen. Om du tillhör den grupp som är orolig över skärmtid så har du säkert redan hört detta.
Men WHO har fått kritik från forskarhåll för att de inte har stöd för sina rekommendationer. Hälsofaran som de identifierat är nämligen kopplad till stillasittande och inte hur eller vilka skärmar vi använder. Det finns inte heller något stöd i forskningen för att det är skärmar som gör att vi är mer stillasittande.
Elza Dunkels, Internetforskare
Det är viktigt att barn tidigt lär sig att använda och navigera på nätet och med skärmar. Det är dumt att införa ett totalförbud mot skärmtid men det är klart att man ska tänka på hur mycket tid som läggs på skärmar, som med allt annat. Det finns i princip inga barn som får bestämma allting, det vore jättekonstigt – Äta godis till middag? Där har man ramar och det är samma sak här.
Det viktiga är att vi utgår ifrån enskilda barn. Vi tittar ett barn i ögonen och ser hur mår det här barnet med det här förutsättningarna? Vissa barn har hittat sitt liv i en skärm, det kanske är första gången man hittar en kompisar eller ett sammanhang där man blir uppskattar för det man gör.
Lina Johansson, pedagog
Det analoga och digitala är inga motsatser till varandra, det är i kombinationen av de två som vi hittar styrkan. Ett exempel är i matematiken i de yngre åldrarna där vi ofta jobbar med olika fysiska material – klossar, former eller räknestavar. När ett barn arbetar med både öga och hand så skapar hen en fördjupad förståelse för det hen arbetar med. Men det räcker inte att bara jobba på ett sätt.
Vi är alla unika och lär oss på olika sätt, därför är det viktigt med ett digitalt komplement som möjliggör en individuell undervisning. För mig som pedagog i ett stort klassrum kan det digitala verktyget vara avgörande för att skapa bra lärande. Med ett digitalt verktyg kan mina elever få direkt feedback, tydlig uppföljning och samtidigt bli utmanade efter just deras kunskapsbehov.