Hur skärmtid kan bli lärande tid.

Prova på Zcooly

Vad är skärmtid?

Det finns ingen riktig definition av vad skärmtid faktiskt är, i alla fall inte inom vetenskapen. Skärmtid är ett ord som för många används för att beskriva den tid som vi ägnar åt att använda teknik. Vi har massor av skärmar runt oss hela tiden, mobiltelefonen i fickan, surfplattan på tåget, tvn framför soffan, men också i busskuren, i affären, på jobbet och i skolan. När vi sätter oss ner och funderar på allt som skulle kunna vara skärmtid inser vi snabbt skärmen inte är så viktig, det är tiden som är viktig. Forskningen visar är att det är aktiviteterna som räknas: vad barnen gör vid skärmen. Vi hoppas att ni, precis som vi, ska tycka att skärmtid med Zcooly är meningsfull skärmtid!

Rekommendationer för skärmtid

World Health Organisation

WHOs riktlinjer är att barn under två år inte ska använda skärmar och att barn mellan två och fem år max ska spendera en timme framför skärmen. Om du tillhör den grupp som är orolig över skärmtid så har du säkert redan hört detta.
Men WHO har fått kritik från forskarhåll för att de inte har stöd för sina rekommendationer. Hälsofaran som de identifierat är nämligen kopplad till stillasittande och inte hur eller vilka skärmar vi använder. Det finns inte heller något stöd i forskningen för att det är skärmar som gör att vi är mer stillasittande.

Elza Dunkels, Internetforskare

Det är viktigt att barn tidigt lär sig att använda och navigera på nätet och med skärmar. Det är dumt att införa ett totalförbud mot skärmtid men det är klart att man ska tänka på hur mycket tid som läggs på skärmar, som med allt annat. Det finns i princip inga barn som får bestämma allting, det vore jättekonstigt – Äta godis till middag? Där har man ramar och det är samma sak här.

Det viktiga är att vi utgår ifrån enskilda barn. Vi tittar ett barn i ögonen och ser hur mår det här barnet med det här förutsättningarna? Vissa barn har hittat sitt liv i en skärm, det kanske är första gången man hittar en kompisar eller ett sammanhang där man blir uppskattar för det man gör.

Lina Johansson, pedagog

Det analoga och digitala är inga motsatser till varandra, det är i kombinationen av de två som vi hittar styrkan. Ett exempel är i matematiken i de yngre åldrarna där vi ofta jobbar med olika fysiska material – klossar, former eller räknestavar. När ett barn arbetar med både öga och hand så skapar hen en fördjupad förståelse för det hen arbetar med. Men det räcker inte att bara jobba på ett sätt.

Vi är alla unika och lär oss på olika sätt, därför är det viktigt med ett digitalt komplement som möjliggör en individuell undervisning. För mig som pedagog i ett stort klassrum kan det digitala verktyget vara avgörande för att skapa bra lärande. Med ett digitalt verktyg kan mina elever få direkt feedback, tydlig uppföljning och samtidigt bli utmanade efter just deras kunskapsbehov.

Skapa meningsfull skärmtid med någon av våra tio lärande spel

Vi vill att den tid som ditt barn spenderar på Zcooly, oavsett hur mycket eller lite, ska kännas meningsfull. Att ditt barn ska ha roligt med oss och att du känner dig trygg i att vi har ett bra innehåll.

För barn 5-7 år

Hjälp Håke att räkna i kassan, sortera hyllorna och annat skoj i Affären­ 1.

För barn 5-9 år

Ta hand om Gunnarts tokiga djur och lär dig klockan i Klockgården.

För barn 9-12 år

Baka och lär dig bråk med Josanna i Kakmakeriet.

4,3 Genomsnittligt betyg på Appstore där 5 är max.
star star star star star

"Våra barn älskar att sitta med matten nu, t.om. dem som tyckt att det vart tråkigt och jobbigt med matten innan."

- Satu Nordling Gonzalez

star star star star star

"Ellah behöver öva på multiplikationstabellen inför Nationella prov i vår & hon har nu hittat ett roligt sätt att lära sig, hon som annars tycker att matematik är ganska tufft"

- Therese Wickman

star star star star star

"Jag spenderar gärna all ledig tid med mina tjejer men tyvärr så finns där massa måsten som bara ska fixas. Om jag då vet att de att tiden de utnyttjar är meningsfull ja då ger det mig lite mindre dåligt samvete över att de sitter där med en teknisk pryl framför sig."

- Karin Sätter

Spel skapade för barn

Play
Play
Play
Play

Många av oss som jobbar på Zcooly har själva haft det svårt med matten och vi vet hur tungt det kan kännas att inte förstå.

Vårt recept på bra mattespel är hitta det som är naturligt roligt i matematiken och sedan använda det för att omsätta lärande till spelmekanik.

Author

Fredrik Andreasson,

Speldesigner

Varför spela spel för att lära sig matte?

Feedback

Spel är riktigt bra på att ge dig tydlig feedback och använda den för att behålla ditt fokus. Det finns inget mer frustrerande än när du förlorar i ett spel och inte vet varför, vet du däremot varför så vill du inte ge upp utan att få försöka en gång till. Det är samma sak när du försöker lära dig något nytt, våra speldesigners jagar därför hela tiden bättre sätt att förmedla aha-upplevelser på.

Motivation

Motivation kommer inifrån, det är viktigt för oss att skapa lärande som engagerar på riktigt. Bra mattespel är mer än virtuella pengar och glada hurrarop. När vi belönar på fel sätt kan det ta fokus från den faktiska bedriften att lära sig något nytt. Våra spel är såklart fyllda med roliga belöningar precis som andra spel, men vi försöker vara medvetna om när och hur vi belönar för att undvika vanliga fallgropar som digitaliserat lärande lätt kan falla i.

Anpassat lärande

Egentligen är det ganska dumt att ålder ska få styra på vilken nivå ditt barns lärande ska ligga, lärande kan vara lätt eller svårt men oavsett vilket vill vi att ditt barn ska ha roligt. Många av våra spel är därför utvecklade med det i åtanke och anpassar sig själva efter den kunskapsnivå som just ditt barn har, för att spel är roligast när de är utmanande istället för att kännas omöjliga.