Division med uppställning

Division med uppställning

När man avancerar inom division och börjar hantera större siffror blir det nödvändigt att använda sig av division med uppställning. Då är det viktigt att ha bra kontroll på de grundläggande reglarna inom multiplikation och även förhållandet mellan multiplikation och division.

Här repeterar vi de grundläggande kunskaparna som behövs för division och även visar hur man gör för att dividera med uppställning.

Grundläggande kunskap om multiplikation måste sitta

Division är ett av de fyra räknesätten och introduceras efter multiplikation. Division kan ses som omvänd multiplikation och multiplikation som omvänd division, de är varandras inversa operationer, ex 12/4=3, 3*4=12. Men det finns även viktiga skillnader mellan de två räknesätten – så som den kommutativa lagen som säger att vi kan välja i vilken ordning vi multiplicerar 3*4 = 4*3, resultatet blir det samma, nämligen 12. Denna lag gäller för multiplikation, men inte för division – 12/4 är inte samma som 4/12!

Om ett barn kan sina multiplikationstabeller blir det en fördel i mötet med division, eftersom det då blir lättare att behärska divisionstabellen. Det blir även lättare att få dem upptäcka sambanden mellan de olika räknesätten.

Division brukar man starta med i 8-9 års åldern. Det finns två olika divisionstankar och dessa är innehållsdivision och delningsdivision. Innehållsdivision kan ses som upprepad subtraktion och delningsdivision som likadelning.

Skriftlig uppställning med division

Divisionsuppställningar kan man göra på olika sätt men det som lärs ut i skolan idag kallas kort division, tidigare lärde man ut den långa divisionen som trappan och liggande stolen. De långa divisionerna används än idag och kan introduceras som alternativ. Kort division är effektiv när nämnaren består av ensiffriga tal, vid flersiffriga tal är denna metod inte längre den mest effektiva.

Såhär räknar du ut en kort division med minnessiffra

  • Ställ upp talen, det du ska dela som täljare, det tal du ska dela med som nämnare 98/2.
  • Först delar du tiotalet med 2, alltså 9/2. (Eller tänk innehållsdivision, hur många tvåor ryms i 9) = 4, nu skrivs alla uträkningar till höger om =.
  • Ett blir över, skriv som minnessiffra mellan eller över entalsiffran.
  • Lägg samman minnessiffra och ental, 18. Då blir nästa steg dela 18/2 = 9.

Såhär räknar du ut en kort division med rest

  • Ställ upp talen, det du ska dela som täljare, det tal du ska dela med som nämnare – 23/7.
  • Först delar du tiotalet med 7, alltså 2/7. Tänk innehållsdivision, hur många sjuor ryms i 2? Denna uträkningen går inte ihop, istället går du vidare.
  • Dela istället hela talet 23 med 7. Tänk återigen innehållsdivision, hur många gånger ryms 7 i 23? 3 gånger = 21. Skriv 3 till höger om likhetstecknet (=), men det blir 2 över.
  • Då talet inte går jämt ut skrivs svaret som ’3 rest 2’

Såhär räknar du ut en kort division med minnessiffra och rest

  • Går det att dela tre åtta gånger? Nej, då tänker man vidare.
  • Tänk innehållsdivision, hur många gånger ryms 8 i 37? 4 gånger = 32 och då blir det 5 över som rest. Skriv som minnessiffra
  • Lägg ihop minnessiffran och entalet, då har vi 54. Hur många gånger ryms 8 i 54? 6 gånger = 48 och då blir det 6 över som rest

Problem och svårigheter som kan uppstå

Det finns flera saker som kan göra att barn får problem med division. Det kan vara bristande tabellkunskaper, men det kan också vara bristande förståelse för hela begreppet division. En annan sak kan vara avsaknaden av alternativa beräkningsstrategier och metoder. Bristen metoder kan leda till att man inte kan hantera och göra skriftliga beräkningar med tvåsiffriga tal. Därför är det viktigt att skolan lär ut fler alternativ av beräkningsmetoder samt använder och lär ut hur man räknar division med miniräknaren.